Az írás folyamata, harmadik rész: technológia

by - szeptember 28, 2020


A 21. század írójának már nem csak papír és toll áll a rendelkezésére ahhoz, hogy megírjon egy könyvet, de nem is csak a Microsoft Word és a billentyűzet. Rengeteg online forrás, szoftver, sőt már mobil alkalmazás is született az életünk megkönnyítésére.

Egy helyen szeretnéd nyilvántartani a karaktereidet? Ki kellene selejtezni néhány jelenetet az új könyvedből? Szükséged lenne egy helyre ahol rendben tartod az összes jegyzetedet? Majd én adok néhány ötletet!

A teljesség igénye nélkül én ezeket a szoftvereket, weboldalakat és alkalmazásokat használom, vagy használtam a múltban:

GoodNotes
A GoodNotes tulajdonképpen egy digitális jegyzetfüzet alkalmazás. Jó pár füzetsablon közül választhatsz (a papír színét és vonalazását is beleértve), majd a saját kézírásoddal jegyzetelhetsz, szövegkiemelhetsz, és akár gépelhetsz is benne. Be tudsz illeszteni képeket, diagramokat, amikhez aztán megjegyzéseket fűzhetsz. Sőt, ha van egy előre elkészített PDF sablonod, akkor ezt is importálhatod, és teljesen saját készítésű "füzetben" dolgozhatsz!
Az elmúlt tizenöt év alatt füzetek tucatjait töltöttem meg vázlatokkal, skiccekkel, ötletekkel. A Kísértés Rt. nagy részét egy spirálfüzetben írtam, mielőtt úgy döntöttem, ideje begépelni. Ha elakadok a történetben, rengeteget segít, ha gépelés helyett a saját kezemmel próbálom kibogozni az összekuszálódott szálakat. Éppen ezért, amikor tavaly elkezdtem digitálisan rajzolni, magától értetődött, hogy kipróbáljam ezt az alkalmazást is (már csak azért is, hogy megregulázzam a papírfogyasztásomat), és örömmel jelentem, hogy remekül bevált. Az Elveszett Napok harmadik kötetéhez már GoodNotesban jegyzetelek, és itt dolgozom ki a jeleneteket – ha pedig kedvem tartja, egyszerűen beillesztem egy-két rajzomat, hogy ugyanúgy illusztrálhassam a jegyzeteimet, mint régen, a megviselt füzeteimben. :)
Amit a legjobban szeretek benne (amellett, hogy törölhetem és kijavíthatom, amit írtam), hogy ha valamit nem a megfelelő helyre írok, akkor kijelölhetem és egyszerűen áthúzhatom máshová, amíg a jegyzetem tökéletes nem lesz.
A GoodNotes egyelőre iOS-re és Macre elérhető.

yWriter
A yWriter egy ingyenes program, amit Simon Haynes író és programozó fejleszt kifejezetten íróknak. Jelenleg a hatodik verziónál jár, de a yWriter 7 béta verziója is letölthető az oldalról. Személy szerint imádom, és rengeteget segített az Elveszett Napok első két kötetének írásakor.
Ha akarod, a yWritert szövegszerkesztőként is használhatod, amíg készen nem állsz rá, hogy a végleges változatot exportáld egy Word dokumentumba. Ahelyett, hogy egyetlen folytonos lapon írnál, a program lehetővé teszi, hogy jelenetekre bontsd a regényed: minden jelenet egy külön szekciót kap, és írhatsz hozzá vázlatot, hozzáadhatod a jelenetben szereplő karaktereket, a helyszínt, hogy mennyi időt vesz igénybe, milyen visszatérő elemek szerepelnek benne – és hogy történetvezetési szempontból milyen szerepet tölt be. A jeleneteidet fejezetekbe rendezheted, a fejezeteket részekbe... és, ha rájössz, hogy valami nem stimmel a sorrenddel, az egérrel egyszerűen áthúzhatod a jelenetet máshová.
Ami engem illet, meglehetősen hozzá voltam nőve a Wordhöz, ezért magát a szöveget ott írtam, ám a vázlatot, a tervezést, a jelenetek átrendezését mind a yWriterben végeztem. Ha váltott nézőpontú regényt írsz annyi szállal, mint én, elengedhetetlen, hogy valahol át is tudd látni az egészet.
A yWriter PC-re készült: a jelenlegi verzió Windows 7 és későbbi operációs rendszerben fut, de ha XP-d vagy Vistád van, akkor a yWriter 5-öt is használhatod. Macre sajnos még csak alfa verzió elérhető, ami az én gépemen például nem fut.

Scrivener
A Scrivener a yWriter rengeteg hasznos funkcióval telepakolt, fizetős nagytestvére, amire én idén júniusban váltottam, és használom boldogan azóta is. Ebben a bejegyzésben részletesen olvashatsz róla, milyen funkciói vannak, és mennyit segít nekem.

Family Tree Builder
A legtöbb író életében eljön a nap, amikor képtelen fejben tartani, hogy a szereplői közül ki kinek a kije.
A Family Tree Buildert akkor találtam, amikor a Lancasterek szövevényes családfáját próbáltam véglegesíteni, de az Elveszett Napoknál életmentő lett. Ingyenes, letölthető program, ami mindössze egy online regisztrációt igényel (és néha megkérdezi tőled, hogy de egészen biztosan nem akarsz fizetni érte?), és több családfát is építhetsz benne.
Azt szeretem benne a legjobban, hogy nem stresszel különösebben az azonos nemű kapcsolatokon sem: amikor hozzáadsz egy nőt egy másik nőhöz, felugrik ugyan egy ablak, hogy biztosan meggondoltad-e ezt, de amint megerősíted, már ott is díszeleg előtted a két összekapcsolt név. A kapcsolatokat különböző formában is jelölheted rajta (pl. jegyesek, partnerek, barátok), és természetesen képet, leírást, születésnapot és elhalálozást is adhatsz mindegyik személyhez.
Elérhető Macre és Windowsra, de böngészőben is használható, ha inkább online építenéd a családfát.

Hiveword
A Hiveword egy online angol nyelvű portál, ahol regisztrációt követően akár több történetet is kidolgozhatsz. Kezdetnek kapsz egy mintaprojektet, ami megmutatja a különböző funkciókat, de ezt kitörölheted, ha már nincs rá szükséged. Hasonlóan működik, mint a yWriter, de inkább a karakterkidolgozásra és világépítésre koncentrál, mint a történetvezetésre. A projektedhez hozzáadhatsz szereplőket (terebélyes karakterlapokkal), helyszíneket, fontos tárgyakat és cselekményszálakat. A jeleneteket online is megírhatod, fejezetekbe rendezheted, ide-oda huzigálhatod, és természetesen jelölheted bennük a karaktereket vagy éppen a történetszálakat.
A Hiveword ingyenes, de előfizetéssel még több funkció elérhető rajta (pl. képek beillesztése, saját mezők vagy jegyzetek hozzáadása).

Ha ismersz ezeken kívül íráshoz használható szoftvert, ne habozz megosztani a kommentekben!

Ez is tetszhet

0 megjegyzés