Bullet Journal, és ahogy én használom

by - június 05, 2021




Világéletemben megőrültem a határidőnaplókért. A létező legmenőbb dolognak tartottam, hogy ott egy füzet előre bedátumozott lapokkal, és csak arra vár, hogy beleírjam a fontos emlékeztetőimet, meg esetleg azt, mi történt velem aznap. A hagyományos naplóírás sosem volt az erősségem – nagyjából 3-4 napig voltam képes vezetni, mielőtt teljesen kiment a fejemből –, a határidőnaplónak viszont megvan az az előnye, hogy alapvetően a mindennapi teendők összeírására szolgál, ezért nem éreztem magam annyira rosszul, ha kihagytam pár napot. Főleg a diáknaptárakat szerettem: amíg tanuló az ember, szeptemberrel kezdődik és nyárral végződik az év, szóval sokkal kézenfekvőbb volt hasonló elven készült határidőnaplót venni. Az egyetem után aztán kiestem kicsit ebből, monotonabbá is váltak a napok, és ritkább lett, hogy konkrét határidőre kellett emlékeznem, ezért felhagytam a naplózással.

Amikor először felfigyeltem a bullet journal jelenségre, szerelem volt első látásra. Korábban kipróbáltam pár digitális naptár-appot a telefonomon, de nem igazán jöttek be – hiányzott az a kézzel írós hangulat, amit a régi naplóimnál megszoktam –, itt viszont az egészet úgy alakíthattam ki, ahogyan nekem tetszett.

Ha esetleg még nem találkoztál vele, a bullet journal egy teljesen személyre szabható határidőnapló-rendszer. Vezetheted benne a tennivalóidat, a szokásaidat, beleteheted a könyves vagy filmes várólistád, scrapbook-szerűen megörökítheted az élményeidet – a határ a csillagos ég, meg persze a képzeleted, mert mindössze egy üres füzetre és egy tollra van szükséged hozzá. (Ja, és színes ceruzára, szövegkiemelőre vagy filcekre, ha szeretnéd feldobni egy kicsit.) Itt találtam róla egy részletesebb magyar nyelvű leírást, ha kíváncsi vagy rá, hogyan működik.

Természetesen nem is én lettem volna, ha nem bonyolítom túl az egészet. XD

Mentségemre szóljon, tele az internet szebbnél szebb, precízen megkomponált bullet journal oldalakkal és ötletekkel, csak éppen az időt és az erőfeszítést nem mellékelik hozzájuk, amit a megalkotásuk kíván. Egyszerűen nem sikerült hétről hétre igényes oldalakat összehoznom, ha pedig mégis, a felét sem használtam fel, mert nem volt mire. Ráadásul még azok az ötletek is a visszájukra fordultak, amiket egyébként jó elgondolásnak tartottam: beletettem ugyanis egy oldalt, ahol szépen bejelölhettem, ha aznap olvastam / írtam / rajzoltam valamennyit. Na, ebből persze az lett, hogy néha csak a jelölés miatt leírtam egy mondatot, és büszkén kipipáltam az adott napot... nem működött, na :'D

A kezdeti kudarc után próbálkoztam még vele, de csak amolyan „mindenes” füzet jelleggel, nem valódi bullet journalként. Két évvel ezelőtt aztán kaptam egy tabletet – elsősorban rajzoláshoz, de ha már feltárult előttem a digitális világ egy újabb szelete, ki akartam próbálni, hogyan működne benne a bullet journal: mert az ötlet maga még mindig nagyon tetszett.

Ehhez a GoodNotes appot használtam: ez lényegében egy digitális jegyzetfüzet beépített füzetsablonokkal, ami lehetővé teszi, hogy papír helyett a tableteden, de kézzel írva jegyzetelj (még azt is kiválaszthatod, milyen fajta „tollal” akarsz írni – így balkezes életemben először töltőtollal jegyzetelhettem). Arra is lehetőséged van, hogy PDF dokumentumokat importálj az appba, és ezekre írd a jegyzeteidet (ezt a funkciót legutóbb az Elveszett Napok harmadik kötetének szerkesztésénél használtam ki), vagy képeket illessz be a szöveg közé. Az írott szöveget kijelölheted és át is helyezheted, vagy átmásolhatod egy másik oldalra.

A 2021-es BuJom néhány oldala: a borító, az éves lebontás és a február havi címlap

Azt hiszem, a fentiekből már körvonalazódik, hogy a lehető legjobb kombinációra tettem így szert: olyan külsőt kaphatott a bullet journalom, amilyet csak szerettem volna, de megmaradt a kézzel írás öröme.

Először is tudtam, hogy szükségem lesz egy éves és egy havi áttekintésre, ahol vezethettem a munkámmal kapcsolatos fontosabb időpontokat – de azt is, hogy valahogyan a kreatív tevékenységemnek is teret akarok adni. Még így is beletelt azonban néhány próbálkozásba, hogy megtaláljam a számomra leginkább megfelelő formátumot.

A digitális füzet előnye, hogy nemcsak hozzá lehet kapcsolni az adott oldalakat a megfelelő fülhöz (azaz rányomsz fölül, hogy „JAN”, és kinyílik januárnál), de az is, hogy kedved szerint kettőzheted és rakosgathatod benne az oldalakat. Elég például egyszer elkészíteni a havi bontást, és utána kézzel beleírni a számozott napokat és a megfelelő hónap nevét – de ennek köszönhetően költöztethetem mindig az aktuális hónapba az olvasmánylistámat és a rajzos ötletlistámat is. :D Egy papírfüzetben ez elképzelhetetlen lenne, a gyűrűs dossziék meg túl ormótlanok az ízlésemnek.

Havi oldal, csomagolós lista és az olvasnivalóim listája

Az optimizmusom nem ismer határokat, ezért van egy sablonom, ahová felírhatom, mit viszek magammal egy utazásnál. Olyan, heti bontású oldalam is van, amit arra használhatok, ha esetleg egy héten belül feltorlódnak az események – Könyvhét? Esetleg? *ábrándos tekintet* –, de nagyrészt a havi bontást szoktam kitölteni időpontokkal, eseményekkel... meg persze az írással és rajzolással kapcsolatos mérföldköveimmel. :)

Vannak például digitális matricáim, amiket odabiggyeszthetek, ha 500 vagy 1000 szónál többet írtam aznap (a kicsi is számít, főleg teljes munkaidő mellett!), ha befejeztem egy jelenetet, ha kibogoztam egy logikai bukfencet, vagy ha elkészültem egy új rajzzal. Ezek azok a teljesítmények, amiket fontosnak tartok, és amikor éppen magam alatt vagyok kicsit, jó érzés visszatekinteni rájuk. Egy külön helyen még azt is vezetem, hogy az adott hónapban összesen mennyit írtam és rajzoltam, illetve van egy kicsi listám, ahová a havi teendőimet írom fel.

Tulajdonképpen ennyi lenne: elég egyszerű ahhoz, hogy rendesen kihasználjam, és ne hagyjam parlagon a sablonok nagy részét, de megfelelő mértékben személyes, ezért egyszerre használhatom a mindennapokban és kreatív téren is, ettől pedig máris sokkal szívesebben töltöm meg.

Ha azon gondolkodsz, hogy kipróbálod a bullet journalt (akár papíron, akár digitális formában), érdemes elgondolkodnod az alábbi kérdéseken:

  • mire szeretnéd használni? Kizárólag mindennapi teendőkhöz/eseményekhez, vagy egy adott projekthez?
  • mennyi időt és energiát szánnál rá? Lélegzetelállító bullet journal oldalakat és ötleteket lehet találni Pinteresten, de el is kell készítened őket, mielőtt nekiláthatsz kitölteni. Ha ez nagyobb erőfeszítésnek tűnik mint mókának, akkor lehet, hogy érdemes inkább az alapokkal kezdened, és később meglátod, hogyan tovább.
  • mi az, amit fontosnak tartasz, ami motivál? (Mint kiderült, engem a kreativitással kapcsolatos matricák :D) Ez mindenkinél más, ezért nem árt alaposan elgondolkodni rajta. Van, akinek segít, ha minden nap beikszelhet egy rubrikát, ha teljesítette a kitűzött célt – más a hiányzó ikszekre koncentrál, és pocsékul érzi magát a kihagyott napok miatt. (Utóbbiaknak segíthet a matricás módszer.) Érdemes-e külön oldalt szentelned az olvasmánylistádnak, ha amúgy máshol (Molyon, Goodreadsen) már lelkiismeretesen vezeted, és csak egy újabb, felesleges hely lenne, amit naprakészen kell tartanod?

A legfontosabb jó tanács, amit adhatok: tényleg csak egy akármilyen füzettel és egy tollal kezdd; ne verd magad adósságokba, mert nem éri meg. A legtöbb bullet journallal foglalkozó oldalt elárasztják a márkanevek a különböző fajta füzetekről és tűfilcekről, de amíg ki nem tapasztalod, neked mi működik, addig felesleges beruházni a fél írószerboltra, mert csak csalódás lesz a vége.

Neked van bullet journalod? Ha igen, hogyan használod? Ha még nincs, remélem, meghoztam hozzá a kedved – meséld el kommentben! ;)

Ez is tetszhet

0 megjegyzés